منتدى egy 4 movie
التحرش الجنسى فى مجتمعنا 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا التحرش الجنسى فى مجتمعنا 829894
ادارة المنتدي التحرش الجنسى فى مجتمعنا 103798
منتدى egy 4 movie
التحرش الجنسى فى مجتمعنا 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا التحرش الجنسى فى مجتمعنا 829894
ادارة المنتدي التحرش الجنسى فى مجتمعنا 103798
منتدى egy 4 movie
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى egy 4 movie

معانا لتجد كل الحصريات و كل جديد x جديد

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
المواضيع الأخيرة
» أقنعة للحفاظ على صفاء البشرة
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالجمعة مارس 11, 2011 5:27 am من طرف admin.yasmin

» خلطات جل السكر لسنفرة ونعومة البشرة
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالجمعة مارس 11, 2011 5:23 am من طرف admin.yasmin

» خلطات جل السكر لسنفرة ونعومة البشرة
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالجمعة مارس 11, 2011 5:18 am من طرف admin.yasmin

» لجمال ونضارة بشرتك..احرصى على تناول نبات الفجل والاستفادة من خصائصه
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالجمعة مارس 11, 2011 5:12 am من طرف admin.yasmin

» ماسك البيض... لشد ترهلات العنق
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالجمعة مارس 11, 2011 5:04 am من طرف admin.yasmin

» لاستعادة حيوية ونضارة البشرة.... استخدمي أقنعة الطين
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالجمعة مارس 11, 2011 5:01 am من طرف admin.yasmin

» خبراء بريطانيون يحذرون من منتجات تبييض الأسنان
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالجمعة مارس 11, 2011 4:55 am من طرف admin.yasmin

» أمينة شلبايه تساقط الشعر
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالسبت يناير 08, 2011 4:25 am من طرف admin.yasmin

»  طريقة عمل مكياج الثلجي للعرايس .. دروس مكياج الماكييير احمد قبيسي
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالأحد ديسمبر 19, 2010 4:22 pm من طرف admin.yasmin

» طريقة عمل ميكاج وردي مدخن
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالأحد ديسمبر 19, 2010 4:17 pm من طرف admin.yasmin

» طريقة عمل مكياج خفيف وسهل وبسيط فيديو
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالأحد ديسمبر 19, 2010 4:15 pm من طرف admin.yasmin

» طريقة عمل مكياج لخبيرة التجميل جيلان عاطف للمحجبات
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالأحد ديسمبر 19, 2010 4:12 pm من طرف admin.yasmin

» مكياج بالفيديو ج2
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالأحد ديسمبر 19, 2010 4:09 pm من طرف admin.yasmin

» كليبات مكياج ج1
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالأحد ديسمبر 19, 2010 4:04 pm من طرف admin.yasmin

» ماكياج أخضر و موف من سلسلة دروس احمد قبيسي .
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالأحد ديسمبر 19, 2010 3:59 pm من طرف admin.yasmin

» استخدام الشموع على السفره
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالخميس ديسمبر 02, 2010 5:28 am من طرف admin.yasmin

» أفكار لمطبخك الصغير
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالخميس ديسمبر 02, 2010 5:24 am من طرف admin.yasmin

» كيفية أختيار سجاد منزلك
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالخميس ديسمبر 02, 2010 5:23 am من طرف admin.yasmin

» أشكال جديده لرأس السرير
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالخميس ديسمبر 02, 2010 5:09 am من طرف admin.yasmin

» لغرفة نوم أكثر حيوية ودفء
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالخميس ديسمبر 02, 2010 4:57 am من طرف admin.yasmin

» غرف نوم للهدوء والاسترخاء
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالخميس ديسمبر 02, 2010 4:51 am من طرف admin.yasmin

» طاجن شيش طاووق بالفرن
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 29, 2010 6:18 am من طرف admin.yasmin

» طاجن سبانخ
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 29, 2010 6:15 am من طرف admin.yasmin

» قوارب الكوسة
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 29, 2010 6:13 am من طرف admin.yasmin

» صينيه الخضار المقليه
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 29, 2010 6:10 am من طرف admin.yasmin

» الارز المقلى بالروبيان*الجمبرى*
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 29, 2010 6:08 am من طرف admin.yasmin

» تمارين لشد البطن
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالجمعة نوفمبر 26, 2010 9:57 pm من طرف admin.yasmin

» أكثر من 20 نصيحه للرشاقه الدائمة
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالجمعة نوفمبر 26, 2010 9:54 pm من طرف admin.yasmin

» أكثر من 20 نصيحه للرشاقه الدائمة
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالجمعة نوفمبر 26, 2010 9:53 pm من طرف admin.yasmin

» طريقة ازالة الكرش والبطن الكبير. كيفية تخسيس البطن , طرق تخسيس الجسم
التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالجمعة نوفمبر 26, 2010 9:36 pm من طرف admin.yasmin

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
admin.yasmin
التحرش الجنسى فى مجتمعنا I_vote_rcapالتحرش الجنسى فى مجتمعنا I_voting_barالتحرش الجنسى فى مجتمعنا I_vote_lcap 
cute
التحرش الجنسى فى مجتمعنا I_vote_rcapالتحرش الجنسى فى مجتمعنا I_voting_barالتحرش الجنسى فى مجتمعنا I_vote_lcap 
iam.kimo
MIDO
محمد بنداري
and1
عاشق الاثارة
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 6 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 6 زائر

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 17 بتاريخ السبت يونيو 22, 2013 3:45 am

التحرش الجنسى فى مجتمعنا

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
MIDO
Admin
Admin
MIDO

التحرش الجنسى فى مجتمعنا Empty
مُساهمةموضوع: رد: التحرش الجنسى فى مجتمعنا   التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 02, 2009 7:38 am

فعلا عندك حق بجد موضوع فعلا كان لزم نتكلام فيه تسلمى ع الموضوع
admin.yasmin
Admin
Admin
admin.yasmin

الجوزاء عدد المساهمات : 790

التحرش الجنسى فى مجتمعنا Empty
مُساهمةموضوع: التحرش الجنسى فى مجتمعنا   التحرش الجنسى فى مجتمعنا Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 02, 2009 4:02 am

scratch scratch scratch Embarassed
التحرش الجنسي ..قضيه مسكوت عنها في المجتمع المصري !!!

قبل اي حاجه انا هعرضلكوا بعض الحالات اللي قريتها منسوخه بالنص علي لسان بنات

تعالوا نشوف قالوا ايــــه

تعرضت للتحرش وانا صغيرة و حاليا أنا متزوجة و لدي اربع بنات .. كيف أحمي بناتي من التحرش الجنسي و خصوصا اننا نعيش في بلد أروبي تختلف تقاليده عن تقاليد مجتمعاتنا العربية ..ماذا أفعل ؟؟
ـــــــ
وتقول(.......) التشيلية: إنه كان يلمس شعرها ،ويجبرها على حضور اجتماعات غير ضرورية ،ويكتب إليها رسائل جنسية فاضحة. ورغم أنه لم يلمس جسدها قط، إلا أنها تقول إنها كانت تشعر بالترهيب النفسي.
وتقول: " لقد كنت عرضة لقدر لا يُصدق من التوتر. وكنت أقفز خوفا كلما رنّ جرس الهاتف لأنه خلق لديّ إحساسا بالاضطهاد. كان يأتي إلى مكتبي، وكنت أختفي في دورة المياه، وكان ينتظرني طويلا."
ـــــــــ
وتقول (.....) - 43 سنة سكرتيرة لدى مدير عام بشركة عمومية - منذ أزيد من ستة أشهر أعيش حالة قلق وتوتر دائمين بسب تصرفات مديري الدنيئة وبحكم أنني سكرتيرته الخاصة فأنا أقضي ساعات معه كل يوم في المكتب أقضيها في التفكير في اختلاق طريقة لتجنب نظراته الوقحة جداً ومحاولاته الدائمة للمسي .مما أثر سلبياً علي .فحتى عندما أدخل بيتي لا أتخلص من العصبية ، وكثيرا ما يعود ذلك سلبيا على ابنتي اللتين لا ولي لهما ولا مسئول عنهما غيري " ولعل الحاجة وضرورة العمل والمسئوليات العائلية هي التي تفرض على المرأة الخروج للعمل وتحمل ظروف قاسية .
ــــــــــــ
وتقول (........) : بدأت المعاناة منذ حوالي خمس سنوات، صمدت خلالها كثيرا أمام إغراءات ومطالب رئيسي في العمل قبل أن يتحول التحرش الجنسي إلى انتقام بعد أن رفضت الاستجابة لطلباته ، فقد أصبح يتدخل في كل مرة من أجل حرماني من كل امتياز أو ترقية ، وأخذ بالضغط علي من أجل دفعي لمغادرة العمل ،بعد أن يئس من النيل مني

انا هكتفي بالحالات دي لاني للاسف لو كملت مش هيكفيني موضوع من اللي قريته بجد شيء محزن جدا التحرش الجنسي دلوقتي اصبح اكثر من ظاهره مفيش بنت او ست مبتتعرضش للتحرش سواء كلمات او ملامسات او نظرات
وعموما تعالو نبداء من الاول خالص
التحرش الجنسي :هو الايذاء بشكل عام للمراءه سواء كان مادي او نفسي مثل التحرش الشفهي كاطلاق النكات المشينه او النظرات الموحيه او ان يكون عن طريق الملامسات الجسديه ولذلك فالتحرش الجنسي يعتبر نوع من انواع ازلال المراءه واهانتها بجميع الاشكال

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــ

اسباب التحرش الجنسي:
1-غياب الوازع الديني لدي المتحرش
2-زياده نسبه البطاله بين الشباب
3-تعاطي المخدرات والمسكرات بوجه عام
4-الميل الزائد للتعري عن البنات وهذا السبب له الدور الاكبر في ظاهره التحرش الجنسي
5-الوسائل الاعلاميه وما تعرضه وتنشره القنوات والفضائيات والصحف والمجلات ايضا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفيه سؤال مهم احب اننا نجاوب عليه
هل المتحرش مريض يحتاج للعلاج ام مجرم يتوجب علينا معاقبته؟
المتحرش من وجه نظري هو مريض ومجرم في نفس الوقت لكننا لازم نعالجه لاننا لو عاقبناه فقط هيفضل الدافع النفسي موجود عنده مش هيتغير وهيستمر ببمارسه فعل التحرش بعد انتهاء مده العقوبه يعني المفروض ان يكون فيه مؤسسات لمعالجه التحرش زي مؤسسات معالجه الادمان وكدا

طبعا للاسف الاحصائيات هتكون مغالطه جدا ومش هتكون النسب صحيحه علشان معظم البنات والستات بيخافوا يقولوا مثلا انهم تعرضوا لنوع من انواع التحرش وانا عن نفسي شوفتها كتير جدا حتي هنا علي المنتدي لو قولنا كل واحده تحكي مثلا انواع التحرش اللي حصلت معاها مفيش واحده هتقدر تقول دا والغريب كمان واللي اول مره اسمعه ان فيه تحرش داخل المنزل يعني مثلا اصدقاء او قرايب وكدا وكمان نسبته اعلي من نسبه التحرش خارج المنزل وونتيجته طبعا ان البنات او السيدات بتبقي واخده راحتها جدا بحجه انها بتبقي موجوده في البيت وللاسف الظاهره دي بتسيب اثر كبير علي المراءه خصوصا كمان انها مبتاخدش حقها وكمان ساعات مبتقدرش تثبت واقعه التحرش وكمان فيه سيدات بيخافوا انهم يفقدوا شغلهم يعني في بعض الاوقات بيكون المتحرش رب العمل فالبتالي بتخاف من خساره الشغل اللي هو مهم جدا بالنسبالها خصوصا لو كان المرتب عالي غير طبعا التحرش في العمل في نوع من انواع التحرش وهو تحرش المدرس لتلميذته فبضطر برضه انها تسكت علي انها مثلا تعيد السنه او كدا

يعني اللي اقدر اقوله ان غالبا التحرش بيكون من مدرس لتلميذته او من رب العمل للعامله عنده او رجل دين ومتعبده او طبيب وممرضه بس الاكثر انتشارا هي اللي بتحصل في مكان الشغل او العمل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــ

امثله هذا السلوك :
--النظرات الخبيثه او الموحيه
--قول الالفاظ المشينه او الجنسيه
--النكات او القصص الجنسيه التي تحمل اكثر من معني
--لمس الجسد ودا بيتم باكثر من طريقه

ظاهره التحرش الجماعي :ودي اللي جديده اوي يعني من فتره قريبه بقينا نسمعها قريت عن ظاهره معرفش بصراحه مش متاكده من صحتها كانت في مصر من 30 ل40 واحد ماسكين بنتيتن والحكومه واقفه وشايفه الوضع وولا اكنها شايفه حاجه وكمان بتحصل في مبارايات الكوره يعني الخلاصه اننا بتلاقيها في التجمعات الكبيره

التحرش الجنسي بالاطفال :ودا اللي احزني انا شخصيا يعني دول اطفال مش فاهمين اي حاجه كل همهم انهم يلعبوا وخلاص وبصراحه انا مش شايفه اي مبرر للفعل دا يعني داهما اطفال حاجات كدا بريئه وللاسف بيتلوثوا بالافعال الحقيره دي واكيد بتاثر سلبي علي الطفل وممكن تغيرله حياته كلها

الفصل ما بين الجنسين في المدارس سيؤدي الي حل مشكله التحرش :اكيد طبعا لانه حتي في الدول الخارجيه فيه احصائيات بتقول ان فيه تفوق الطالبات علي الطلبه ودا بسبب انهم بيركزوا اكتر في متابعه الفتيات عن الانشغال بالدراسه كمان دا هخلينا نتجنب ظواهر اخري زي الزواج العرفي مثلا

عدم الاهمال للابناء لا يكفي لمواجهه ظاهره التحرش يعني فيه كتير جدا جدا مهتمين بشبابهم واولادهم سواء في الوطن العربي او خارج الوطن العربي ومع ذلك يعني عاده المتحرش مبينصرفش عن ممارسه التحرش مش بسبب الدين او الاخلاق او التربيه ولكن لانهم لا يحتاجوا الي هذا الفعل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عايز اتكلم كمان عن الايذاء النفسي يعني بالكلام ودا انا بشوفه كتير جدا واكيد فيه مننا برضه هنا بشوفوه زي مثلا تكون بنت مش حلوه اوي او مثلا تخينه او كدا كتير جدا مبيسيبوهاش في حالها ويبدائوا يقولوا كلام مش لطيف وكانها هي السبب المباشر في شكلها العام ودا بيخلي البنت مش طايقه تنزل الشارع وممكني منعها من انها تكمل دراستها او تهتم بمستقبلها لان خلاص مبيبقاش عندها رغبه في اي حاجه

للاسف التحرش موجود دلوقتي في كل مكان في العالم مع اختلاف النسب طبعا موجود في الوطن العربي موجود في دول الغرب دا حتي كمان موجود في اسرائيل

طبعا انا خلصت موضوعي بس حابه اقول ان التحرش جريمه مشتركه ما بين المتحرش والضحيه لان في الغالب البنت بتكون لابسه ملابس مستفزه او بتستفز المتحرش بوجه عام ودا مش في الكل الحالات طبعا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــ
كلمه للمراءه :بتتعرضي لمواقف كتير جدا وانواع كتير من التحرش بس انتي مش بتواجهيها او بمعني اصح مبتقاوميش التعدي عليكي بالعكس دا انتي بتسكتي وبتشعري بالخجل وكانك انتي الغلطانه لا انتي ملكيش زنب في اي حاجه حصلتلك يعني حاولي تحلي مشكلتك بدل من انك تسكتي يعني مثلا لو انك بتشتغلي اكيد صاحب الشغل اللي عمل فيكي كدا انك مش اول واحد حاولي تلاقي ناس زيك تعرضوا للتحرش من ننفس الشخص يعني وتعملوا تحالف صغير عشان حتي تقدري تثبتي واقعه التحرش كمان صوني نفسك وكرامتك بالحجاب دا لو انتي مش محجبه حجاب مظبوط لانك في الاخر مستفدتيش حاجه بل بالعكس خسرتي كتير وكتير اوي كمان ..الحجاب هيصونك وهيحفظك وهيحفظ كرامتك ومينفعش يبقي الحل في ايدك وتقولي انا مش عارفه اعمل ايه!!!
ــــــــــــــــــــ
ـــــــ......
.......

كلمه للمتحرش :يمكن انتا ظروفك كانت سيئه وهي اللي خليتك تتجه للاسلوب دا بس انتا لازم تقاوم والحجه اللي انتا ماسكها لنفسك وان البنت هي اللي بتضرك لكدا فانتا مش كلب مستني العضمه تترميله وفي الاخر تقول انا مالي تخيل لما تبقي اب وتشوف بنتك في موقف زي دا هيبقي وضعك عامل ازاي وبرضه يمكن الحل في ايدك وانتا مش واخد بالك اتقرب من ربنا وغض بصرك يمكن لو امتنعت عن البصبصه والبحلقه هترتاح نفسيا بس للاسف انتا فاكر انك لما تتحرش ببنات الناس هترتاح وترضي رغبه مكبوته مبتعرفش انك كدا بتزودها علي نفسك وبتتعب نفسك اكتر

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــ
ـــــــ
اتمنى كل اللى يقرا الموضوع يقول رائيه بجد
لانه موضوع فعلا محتاج كلام كتير
وشكـــــرااااا
https://girlsxgirls.ahlamountada.com

التحرش الجنسى فى مجتمعنا
صفحة 1 من اصل 1